paksi yg berbeza~

“Rutin hidup yg sama, dalam satu kitaran ataupun putaran yg berpusing dalam satu radius yang sama kadang2 membuatkan hidup terlalu kosong. Memulakan hari dengan harapan semuanya berjalan lancar, mengharapkan kelas-kelas yang tidak membosankan dan menakutkan, agar hati tenteram, otak diam, senang. Tapi, keadaan berlainan, setiap hari kena berkerah, sampai menitis peluh yg tak keluar, otak memerah, mentafsir, biar lekat kat cerebrum, letih…mengeluh kesah, mengharapkan hidup yang penuh dgn kesenangan, hiburan, biar mudah..itulah sebagai resolusi kononnya, penghujung minggu dijadikan ruang melepaskan lelah,  berhenti sekejap dari menggalas cengkeleng bebanan kerja,..caranya melayan separuh movie (classmate ckap nak jimat masa, so tengok sparuh sudah)..chatting dgn makhluk2 dari sluruh alam, tak pom stakt tidur sampai bengkak mata…tapi semuanya tak kekal, sebab kita masih terus berputar dan terus brputar…”

                                                                                                ~

Keluhan bukanlah penyelesaiannya..pandang lah dari  sudut yg universal, bila mana kita tdak meletakkan kehidupan yang pesimis sebagai jalan yang kita lalui..seakan-akan menyesal dgn adanya kita dgn keadaan yg seadanya bukanlah satu pekerti yg mulia, malah dicaci, manusia yg tak pandai menggrapkan tanda syukur ke atas Tuhan perencana segala kehidupan, Allah s.w.t…

 

                                                                                                ~

 

Hakikatnya, hidup mmg kosong bila mana berputar pada paksi yg sama..ingat, hidup bukan untuk kerja saja, jadi doctor, dan kerja bukan untk dunia saja, apa kau ingat harta tuh kau bawak masuk ke liang lahad, takdenye, semua tuh kejap jer, bleh hilang bila mana x sempat lagi pom nak blink2, klu dgn izin Allah..kosong hidup kita penuhkanlah dgn benda2 yg lain, bukan menengok buku jer 25 jam pagi petang, sampai belakang bongkok 3, cermin mata macam Elbert Einstein, setebal 3cm,..

 

                                                                                                ~

 

Benda lain?..bukan bererti benda lagha, duniawi semata-mata,…tapi kita tmbah bekalan, nak hidup dlam dunia sebenar, bekalan juga untuk hidup di kg sana yg kekal abadi, jgn biar smpai dah terhantuk baru nk tergadah..klu nasi jadi bubur, sedap jugak, tapi klu bubur dah basi, perut kosong x berisi..aku nasihat untuk diri juga, yg makin hari makan lagha, takut juga padah akhirnya,..tmabhlah ilmu agama, org kata dpt jadi perisai, dunia kan penuh kenikmatan palsu, kdg2 kita x nampak malah langsung tak dpat bezakan kaca dgn plastic mcm kaca..tapi bukan beerti lgsung kita tak boleh berhibur, berhiburlah, asalkn kita tak lupa siapa kita kat dunia nie…

19 tahun tue lama, tapi takde makna klu tak berubah…alihkan paksi biar tampak hasilnya, cemerlang i’allah..

 

                                                                                                ~

 

P/s: bahang mentari dah terasa,  pokok mula berbunga, hari bertambah panjang, semua keluar, tdk lagi berhibenasi, santai di balik berjaga, russia yang tak selamat~

 

Advertisements

About atikullah

hospital tanah merah sk tebing tinggi mrsm kuala lipis mrsm peng. chepa intec russian programme volgograd, russia
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

10 Responses to paksi yg berbeza~

  1. Tiqi the Coming says:

    ya….aq yg first bg comment…sebenarnya aq belom bace lg…nntlah pok mat aq bace. n aq bg comment sepanjang-pnjangnya…Ururu.

  2. atikullah says:

    weh tiki..penat2 aku tulis, baca lah yer..huhuhu

  3. zaim says:

    tiqi!!!!
    lamo xdok dgr kaba beghito!!
    waduii..

  4. Tiqi the Coming says:

    waduh…waduh…zaim. baik sj kita disini.

  5. atikullah says:

    waduh2..blog aku jd tempt jejak kasih…huhuhu

  6. Tiqi the Coming says:

    he..he..he…kalau nak jejak kasih lg pg mrsmpc0607.blogspot.com -ururu-

  7. zaim says:

    huaaa…
    jejak kasih…
    paksi yng berbeza..
    menarikkk
    byk bende ble diambil pelajarannn

  8. sabRINA says:

    salam~
    nice blog!
    sgt bmakna!keep it up!

  9. fuad cute says:

    salam…
    semakin hari semakin pndi pok mat bermadah…
    sape yg ajar…
    ak ke????
    hehehe….

  10. Tiqi the Coming says:

    musyi…musyi…sila lawati blog debatalamsekitar2009.blogspot.com bleh tgk muka aku hakx3….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s