berbeza~

Cuti dah 2 minggu lebih2, aku dah amik kesempatan jumpe kwan lama, yg belajarnya di m’sia..kesempatan itu jugak lah cuba sedikit berbicara dgn mereka yg belajar di m’sia[ uia yg dimksudkn], dan jugak bdk2 mesir.. Topic nya mudah, system pembelajaran, exam, dan jugak pemarkahan..lantas aku comparedkan dgn cycle aku di nuh, bumi bekas komunis, russia.


Memang, jika nak dibandingkn, lntas aku berkonklusi, system university,exam, pemarkahan, dan juga medical amnya, russia lah antara yg terpelik…


Gini: ratusan soklan yg dah diketahui sblum exam + hafal stkat mampu + cabut kupon soklan hari exam dgn bergntung nasib senang susah + jawab face to face dgn lectures yg jugak nasib + tggu kejap + “nah, nih markah kamu”= habis lah final exam tuh…fail, 2 mggu lpas tuh repeat…


Ingat kawan di UIA bertanya: “wes, mung xder ker ujian professional”…adus, serius aku bingung, menatang apekah itu?..dijelaskannya lagi, katanya kalau final exam, kertas tuh 3 pemriksa yg tanda, dr overseas pom ade gak..wah baru lah solid molid result, pure result berdasarkan segala macam aspek…lagi aku ingat dulu penah tgok blog kawan nih, wadus baru bwat asasi, dah belah2 tikus..aku? duk men mayat kering itu aje tatkala dah masuk 1st medical year. Banyak lagi benda yg die dpt tapi aku tak dapat…sedih jugak yer..


Di mesir pulak, mansoura yg aku mksudkan..[mklumat nih aku taw g2 je]..emm..juga kwan yg bercerita..ade 2 sistem: yg satunya, “medical education based on recent medical problems”, yg mana diamik or diceduk dr Manchester medical syllabus..dikatakn sistemnya lebih praktikal..


Yang duanya, system cam biasa, ikut syllabus buku, lebih kurang aku, tapi examnya lebih mantap kot..essay, etc…aku xder pom bende tuh..adus..увы..


Bukanlah nak salahkan nasib, nak komen sana sini, siapa aku?..Cuma kdg2 kita keno tgok, kena ikut system di m’sia..lagi pon aku bakal bekerja di sini, di tanah air tercinta [smgt patriotic tiba2 pulak nih]..tapi tulah, takut jugak duk sng2 pikir ok dah kot kat russia, tapi lgsung x up2date ngn m’sia, bahaya jugak yer..

About atikullah

hospital tanah merah sk tebing tinggi mrsm kuala lipis mrsm peng. chepa intec russian programme volgograd, russia
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to berbeza~

  1. study obersea or in sea same je,
    sylibus y blaja hmpr same,
    rasenye, beza is sistem,
    ble keje nt kt msia nt,
    secare x sengaja ble kasi advntg,
    ade yg mai dr obersea n msia,
    ble la kasi idea mcm mane
    stdt dr oberc praktikaL kt luar negara.

    kawe ad terbaca berita harian 12 ogos tulisan pelajar mdc ain shams univ, msr.
    dan sedare ble baca ape yg dia tls,
    pjg nk tulis sni.
    man ajda wa jada!!!

Leave a Reply

